دزدگیر اماکن

دزدگیر اماکن

دزدگیر اماکن و دزدگیر منزل چیست ؟

دزدگیر اماکن از جمله سیستم های اعلام سرقت است که عملکرد مخصوص به خود را دارد,عملکرد این سیستم  به صورتی است که  گذر از یک حریم خصوصی مانند خانه , ادارات ,فروشگاهها و غیره  را از طریق سنسورهای مخصوص خود تشخیص داده و از طریق پخش صدای اژیر در محیط و گرفتن تماس ,دیگران را مطلع میسازد.


دزدگیر اماکن ابزار بسیار مفید برای حفاظت از منازل و سازمانها می باشد بطوری که استقبال گسترده از این سیستم باعث شده که از زمان معرفی این سیستم روندی صعودی داشته باشد و روز به روز سیتم های مجهزتری توسط تولید کنندگان این ابزارها به مشتریان معرفی شود.

دزدگیر اماکن امنیت خانه

انواع دزدگیرهای اماکن:

دزدگیر های ساده مبتنی بر آژیر و هشدار محلی
دزدگیرهای اماکن با سیستم آلارم راه دور مبتنی برتلفن کننده  خطوط تلفن ثابت
انواع دزدگیر اماکن با تلفن کننده سیمکارتی
تلفن کننده دزدگیر های اماکن در دو نوع سیم کارتی و خط ثابت هستند که هر کدام مزایا و معایبی دارند که در ادامه به ان خواهیم پرداخت.تلفن کننده های خط ثابت دزدگیر به خط ثابت تلفن محل نصب متصل شده و در هنگام تحریک به شماره هایی که به حافظه ان داده شده تماس میگیرد و پیغام ضبط شده را پخش میکند.پس در صورت قطع سیم تلفن از بیرون ساختمان توسط سارق دیگر تلفن کننده عمل نخواهد کرد.و فقط صدای اژیر در محل وجود خواهد داشت.

در تلفن کننده سیم کارتی دزدگیر علاوه بر تماس و پخش پیام در هنگاه تحریک شما پیامک هایی نیز دریافت میکنید که گزارشاتی از قبیل فعال و غیر فعال شدن سیستم توسط کاربران دیگر،تحریک سیستم در هنگاه سرقت،اعلام زون تحریک شده در محل،قطع جریان برق شهر،و…را به شما اطلاع میدهد.
همچنین از طریق این تلفن کننده شما میتوانید با ارسال پیامک از هر نقطه از کشور دزدگیر را فعال و یا غیر فعال کنید که این کار از طریق اپلیکیشن های مخصوص این سیستم ها هم امکان پذیر میباشد.

انواع سنسورها در دزدگیرهای اماکن

  سنسور های تشخیص حرکت
  یکی از متداول ترین سنسورهایی که امروزه در خانه هوشمند به عنوان سیستمهای اعلام سرقت و یا دزدگیر اماکن و منزل مورد استفاده قرار می گیرد سنسورحرکتی Motion Sensor می باشند که امروزه با اسامی گوناگون از جمله سنسورحرکتی ، چشمی ،رادار، PIRو…می توان آنها را در بازار یافت.

این سنسورها به خاطردید وسیع و پروسسی که در محیط انجام می دهند امروزه به یکی از اجزاء اصلی سیستمهای دزدگیر در خانه های هوشمند تبدیل شده اند به طوری که بیشترشرکتها در اکثر پروژه های اعلام سرقت خود از این سنسورها استفاده می کنند .هدف اصلی از آشکار سازی حرکت تشخیص ورود فرد مزاحم به محیط و ارسال پالس هشدار به سیستم مرکزی است. کارکرد مهم و اصلی این تجهیزات در زمان عدم حضور شما در محیط است.این سنسورها به دو صورت با سیم و بدون سیم به دزدگیرهای منزل متصل میشوند.


امروزه اکثر سنسورهای حرکتی به صورت بی سیم هستند که به آسانی راه اندازی میشوند و برای نصب نیاز به سوراخکاری زیادی ندارند و با دیگر اجزاء بی سیم سیستم های حفاظتی به راحتی ست میشوند.
امروزه استفاده از سنسورهای تشخیص حرکت مادون قرمز در سیستم های امنیتی بسیار رواج دارد که میتوانند انرژی گرمایشی در حال حرکت در محیط را شناسایی کنند.


سنسور مگنت دزدگیر اماکن
سنسور مگنت به عنوان یک سنسور حفاظتی در محیط مورد نظر استفاده میشود.این سنسور مخصوص کنترل باز و بسته شدن درب ها و پنجره ها میباشد.به عبارت دیگر سنسور مخصوص پوشش درب و پنجره در محیط ، سنسور مگنت میباشد.

سنسور مگنت نیز به دو صورت باسیم و بی سیم وجود دارد و مورد استفاده قرار میگیرد, این سنسور به گونه ایی عمل میکند که به محض باز شدن درب ، پیغام هشدار به دستگاه مخابره می گردد و دستگاه مرکزی شروع به پخش آژیر هشدار می نماید.سنسور مگنت به گونه ایی طراحی شده است که قابلیت نصب بر روی اکثر درب و پنجره های موجود در مکان های مختلف را دارا میباشد که بتواند پوشش مناسبی را ایجاد نماید.

شوک سنسور (سنسور لرزشی)

سنسور لرزشی یا به اصطلاح دیگر شوک سنسور آشکارسازی است که با بوجود آمدن ضربه و یا لرزش عمل میکند و پس از تحریک اتصال بسته خود را باز کرده و فرمان آلارم را به سانترال مرکزی میدهد.

طبق اطلاعات به دست آمده از مشتریانی که متاسفانه منزل آن ها به سرقت رفته است، اکثر سرقت ها در زمان بسیار کوتاه و از طریق شکستن قفل درب انجام شده اند. جهت رفع این مشکل میتوان از سنسور لرزشی (شوک سنسور) استفاده نمود.

شوک سنسور یک دستگاه کوچک الکترونیکی است که به ضربه حساس بوده و با تشخیص ضربه وارد شده، برای دزدگیر سیگنال ارسال خواهد کرد. برای استفاده از شوک سنسور جهت جلوگیری از تخریب قفل و ورود سارق به منزل، ویلا، اداره و … می بایست شوک سنسور بر روی درب و در نزدیکی دستگیره آن از داخل منزل نصب شود.

بدین ترتیب به محض اینکه سارق برای شکستن قفل اقدام کند، با اولین ضربه وارد شده شوک سنسور فعال شده و به دزدگیر سیگنال مربوطه را صادر خواهد کرد تا دزدگیر با فعال کردن بلندگو و پخش آژیر سرقت ,همسایه ها و با برقرای تماس صاحب ملک را قبل از وارد شدن سارق، از سرقت آگاه سازد.

در سیستم های دزدگیر اماکن اعم از دزدگیر ساختمان و منزل و فروشگاه و دفتر و . . . برای حفاظت از ورود از طریق شکستن پنجره ها یا حتی ورود از طریق تخریب دیوار های جانبی یا سقف ، باید برای هر کدام از این موارد به تعداد لازم از این سنسور ها که به ضربه و لرزش حساس هستند استفاده کرد .

این سنسورها از نوع الکترونیکی بوده که در مقایسه با انواع مکانیکی قدیمی ، بسیار حساستر و مطمئن تر عمل کرده و ضمناً دارای یک پتانسیومتر جهت تنظیم حساسیت متناسب با محل و مورد نصب می باشند . علاوه بر آن دارای 2 عدد نمایشگر LED یکی بعنوان پیلوت و دیگری بعنوان اعلام تحریک خروجی می باشد .

دتکتور دود (آشکارساز دود)
آشکارساز دود یا دتکتور دود وسیله ای است که برای تشخیص دود و به خصوص دود آتش به کار می رود. در سیتم های تجاری آلارم هشدار به سیستم کنترل حریق ارسال می شود. در سیستم های خانگی معمولا فقط یک آلارم صوتی یا نوری از خود آشکارساز دود ارسال می شود. به همین دلیل در سیستم های خانگی آشکارساز دود را آلارم دود هم می نامند.

در آشکارساز دود  سیستم تشخیص به صورت نوری (فوتوالکتریک) یا فرایند فیزیکی (یونیزه شدن) اتفاق می افتد. آشکارساز دود ممکن است از یکی از این روش ها یا هر دو روش برای تشخیص دود بهره ببرد. برخی از انواع آشکارساز دود  هوشمند می توانند علاوه بر تشخیص و هشدار، فرایند تخلیه دود را نیز انجام دهند. در سیستم های تجاری بزرگ و صنعتی معمولا آشکارساز گاز به یک سیستم اطفای حریق مرکزی متصل است که از برق اصلی کارخانه و یک باتری پشتیبان بهره می برد. در سیستم های خانگی آشکارساز دود  یا با باتری کار می کند یا در کنار باتری داخلی به سیستم برق مرکزی نیز وصل است و حتی در صورت قطعی برق نیز به کار خود ادامه می دهد.

سنسور تشخیص گاز شهری
جهت کنترل و آگاه سازی فرد از خطر نشت این گازهای خطرناک، استفاده از دستگاه های هشدار دهنده نشت گاز یک ضرورت به شمار می رود. متاسفانه در سال های اخیر شرکتها و افراد متفرقه با تولید دستگاه های هشدار دهنده نشت گاز فاقد کیفیت و اکثرا زیرزمینی و یا واردات دستگاه های نامرغوب چینی، اوضاع نامناسبی را در این زمینه موجب شده اند. وجود انواع دستگاه های هشدار دهنده نشت گاز با طراحی ها و تبلیغات پررنگ و لعاب و با قیمتهای نازل، صرفا جهت سودجویی بوده و از نظر فنی و کیفیت عملکرد فاقد کمترین مشخصات الزامی می باشند.

طبق استانداردهای ملی ISIRI 13172 آشکار ساز الکتریکی نشت گاز منوکسیدکربن و ISIRI 14200 آشکار ساز الکتریکی نشت گازهای قابل انفجار، تولید و فروش دستگاه های هشدار دهنده نشت گاز از سال ۱۳۹۱ مشمول استاندارد اجباری بوده و هر گونه خرید و فروش و یا تولید دستگاه های متفرقه و غیر استاندارد جرم بوده و قابل پیگرد قانونی می باشد.  


سنسور بیم (لیزر) دزدگیر اماکن
در مقایسه با سنسورهای حرکتی PIR، سنسور بیم با استفاده از ایمنی حیوان خانگی، میزان زنگ هشدار کم، و همچنین مقاوم به هوا و غیر حساس به تغییرات درجه حرارت است. سنسورهای پرتو مادون قرمز به طور گسترده ای برای حفاظت از محیط خانه و تجاری استفاده می شود.

سنسور بیم مادون قرمز را فعال می کند. این شامل فرستنده و گیرنده است. فرستنده و گیرنده در مقابل یکدیگر قرار گرفته وهنگامی که پرتو مادون قرمز قطع شود سنسور به دستگاه اعلام میکند استفاده از چند پرتو یا کانال برای ایمنی هشدار کاذب از حیوانات خانگی و حیوان کوچک است.

سنسور پرتو سری VSE، بیم سه ، بین فرستنده و گیرنده سه پرتو وجود دارد، زمانی که بیم در حال کار است. هنگامی که حیوان خانگی (مثلا: سگ، گربه، پرنده) از سنسور عبور کند، تنها یک یا دو پرتو قطع شوند، زنگ هشدار اعلام نمی شود هنگامی که انسان در حال حرکت است، به طور همزمان از هر سه پرتو عبور کند و زنگ هشدار به سرعت به صدا در می آید.


  چشم خطی یک جفت سنسور فرستنده و گیرنده مادون قرمز نامرئی است که دو طرف دیوار ها، ورودی و هر حائلی که مد نظر مالکین باشد نصب میشود و لحظه ورود غیر مجاز اشعه بین دو سنسور قطع شده و رله خروجی سنسور، فرمان آلارم و شماره گیری اتوماتیک رابه دستگاه مرکزی اعلام سرقت صادر میکنند.

سنسور مایکروویو
  حسگر مایکروویو نیز رادار داپلر نامیده می شود. این به طور مداوم مایکروویو را منتشر می کند و مایکروویو بازتاب را برای تشخیص حرکت جسم دریافت می کند. سنسور مایکروویو با مزایای مصرف کم انرژی، حالت عملیات موج ثابت / پالس مایکروویو منعکس شده از اجسام، بدون تداخلی به درجه حرارت است. سه نوع سنسور میکروویو وجود دارد: میکروستریپ، سیگنال ولتاژ، کواکسیال.

طول موج فرکانس 300 مگاهرتز تا 3000 مگاهرتز، ما آنها را مایکروویو می نامیم. طول این موج بین موج Ultrashort و موج مادون قرمز است. با توجه به یونوسفر بیرونی زمین می تواند مایکروویو کاملا منعکس شود، مایکروویو یکی از بهترین روش های ارتباطی است.

اثر داپلر توسط داپلر فیزیکدان در سال 1842 یافت شد. تغییرات فرکانس موج مربوط به منابع حرکتی موج. یک مثال ساده زمانی که یک وسیله نقلیه نزدیک میشود ، حجم صدا بوق زیاد است ، یعنی فرکانس موج بالاتر است، زمانی که از شما دورتر میشود حجم صدای بوق آن کم است، به این معنی که فرکانس موج کم است.  

  پدال دزدگیر
از پدال دزدگیر اماکن در بانکها ,فروشگاهها ,شرکتها و در مجموع مکانهایی استفاده میشود که مراجعه کننده وجود دارد و هر لحظه امکان سرقت وجود دارد.پدال معمولا زیر پای شخص در پشت میز قرار میگیرد و از طریق سیم کشی و یا وایرلس به زون 24 ساعته دزدگیر متصل میشود.
هنگامی که دزد وارد محل شود و تهدیدی انجام دهد ,شخص پشت میز میتواند با پا پدال را فشار داده و دزدگیر را فعال کند.  

  باطری پشتیبان
باطری های اضطراری، که ترجیحا در داخل دستگاه مرکزی قرار می گیرند، استفاده می شود. این باطری ها از نوع خشک هستند و نیاز به نگهداری ندارند، ولی باید جهت اطمینان بیشتر هر دو سال یک بار تعویض شوند. باطری به برد الکترونیکی دستگاه مرکزی اتصال می یابد و در مواقع وجود برق، ابتدا شارژ سپسی آماده نگه داشته می شود. با توجه به تعداد چشمی ها وآژیرهای متصل به دستگاه باید از باطری  با ظرفیت مناسب استفاده شود.یک باتری ۱۲ ولتی اسیدی که معمولاً در جعبه دزدگیر قرارداده می شود و در صورت قطع برق یا خرابکاری احتمالی در سیمهای برق ورودی سیستم را معمولاً تا ۴۸ ساعت تغذیه می کند.


تفاوت دزدگیر با تلفن کننده سیم کارتی با خط ثابت

تلفن کننده دزدگیر های اماکن در دو نوع سیم کارتی و خط ثابت هستند که هر کدام مزایا و معایبی دارند که در ادامه به ان خواهیم پرداخت.

تلفن کننده های خط ثابت دزدگیر به خط ثابت تلفن محل نصب متصل شده و در هنگام تحریک به شماره هایی که به حافظه ان داده شده تماس میگیرد و پیغام ضبط شده را پخش میکند.پس در صورت قطع سیم تلفن از بیرون ساختمان توسط سارق دیگر تلفن کننده عمل نخواهد کرد.و فقط صدای اژیر در محل وجود خواهد داشت.این تلفن کننده ها امکان فعال و غیر فعال کردن دستگاه از محلی دیگر از طریق تلفن را ندارند.شما میتوانید حدود 20 شماره تلفن به حافظه دستگاه برای تماس در هنگام سرقت را بدهید.

همچنین از طریق این تلفن کننده شما میتوانید با ارسال پیامک از هر نقطه از کشور دزدگیر را فعال و یا غیر فعال کنید که این کار از طریق اپلیکیشن های مخصوص این سیستم ها هم امکان پذیر میباشد.محل نصب تلفن کننده سیم کارتی باد از لحاظ انتن دهی بررسی شود  تا انتن دهی ضعیف نباشد زیرا عملکرد سیستم را دچار مشکل کرده و ضریب امنیتی را پایین میاورد .

در تلفن کننده سیم کارتی دزدگیر علاوه بر تماس و پخش پیام در هنگاه تحریک شما پیامک هایی نیز دریافت میکنید که گزارشاتی از قبیل فعال و غیر فعال شدن سیستم توسط کاربران دیگر،تحریک سیستم در هنگاه سرقت،اعلام زون تحریک شده در محل،قطع جریان برق شهر،و…را به شما اطلاع میدهد.

از جمله دیگر مزایای سیستم اعلام سرقت سیم کارتی می توان به قابلیت کنترل پذیری بالا درآنها اشاره نمود امروزه همچنین نرم افزارهایی برای راحتی کار کنترل این سیستم ها بر روی گوشی ها می توان نصب نمود که این نرم افزارها قابلیت های تنظیم دستگاه و کنترل آن را می توانند بطور کامل انجام دهند از جمله این امکانات می توان به موارد زیر اشاره نمود.


تفاوت چشمی دزدگیر بیسیم و سیم دار

استفاده از چشمی های بی سیم به دلیل سهولت اجرای فرآیند نصب دزدگیر های اماکن با استقبال خوبی همراه شده است. حذف سیم کشی و هزینه های آن و همچنین نمای ظاهری زیبا از مزیت های استفاده از چشمی بیسیم است. چشم بی سیم بصورت وایرلس با دستگاه کد میشود و ارتباط بی سیم را با دزدگیر برقرار میکند.در صورت تغییر مکان و منزل هم امکان جابجایی راحت و بدون هزینه دزدگیر با سنسور بیسیم میباشد.
فرکانس کاری اغلب چشم های بی سیم ۳۱۵ و یا ۴۳۳ مگاهرتز میباشد. سوالی که اینجا مطرح میشود این است که آیا همیشه و در همه جا میتوان از این چشمی ها استفاده کرد؟! در چه مواقعی بهتر است از چشم بی سیم استفاده نشود؟ مجموعه فنی مهندسی پارسا با بررسی زوایای این کار به برخی از معایب چشم بیسیم دزدگیر اشاره میکند.
از معایب چشم بی سیم دزدگیر نصب آن در محیط های شلوغ است. پس سعی شود در محیط های شلوغ و پر رفت و آمد به دلیل اینکه تعویض باطری ها و نگهداری چشم کمی سخت است از چشمی بی سیم استفاده نگردد.

مورد بعدی امنیت سیستم حفاظتی است به دلیل اینکه در برخی مکانها به دلیل نگهداری اسناد و یا اشیاء قیمتی، حساسیت در مورد امنیت چشم ها بالاست و احتمال خراب کاری یا ایجاد اختلال به طور عمد وجود دارد از نصب این ادوات تا حد امکان چشم پوشی کنید. با توجه به احتمال خراب شدن قسمت رادیویی دزدگیر اماکن و یا اشکالات بوجود آمده توسط عوامل محیطی و اختلالات فرکانس کاری توصیه میشود حتی الامکان یک یا دو چشم با سیم جهت حفاظت تجهیزات و یا ورودی اصلی نصب گردد.


موارد نامناسب استفاده از چشم بی سیم

در مکانهای با تردد زیاد
به دلیل افزایش مصرف باتری
در محیط های پر نویز
در مکانهای با حساسیت بالا
بدلیل وجود احتمال خرابکاری فنی
وقتی تعداد چشم ها زیاد است
به دلیل دشواری در نگهداری و تعویض باتری داخلی

توصیه می شود همیشه حداقل یک چشم باسیم نیز در سیستم وجود داشته باشد. مهم ترین عیب چشم بی سیم در فضاهای پر تردد، افزایش مصرف و کم شدن طول عصر باطری است


راه حل هایی برای محافظت از خانه

همانطور که خانواده به محافظت نیاز دارد، مانند بستن کمربند ایمنی در ماشین، گذاشتن کلاه ایمنی هنگام سواری با موتور و دوچرخه، خوردن غذایی که سالم و مناسب هستند و … خانه شما هم نیاز به محافظت دارد. شما علاوه بر قفل کردن درب و پنجره ها، از چه محافظی برای اطمینان از ایمنی خانه در مقابل افراد متجاوز، سارقین، آتش‌سوزی و غیره استفاده می کنید؟! در این مقاله به چندین روش هوشمند می پردازیم که می توان از خانه و خانواده شما در مقابل تهدیدها محافظت کنند .


درب ورودی خانه اصلی ترین گذرگاه در خانه محسوب می شود اطمینان حاصل کنید قفل درب محکم است و در عین حال برای اعضای خانواده قابل دسترس است. بسیاری از خانواده ها برای محافظت و ایمنی بیشتر از خانه و خانواده خود از سیستم‌های هوشمند برای تردد استفاده میکنند، سیستمی مانند اکسس کنترل ها که توسط قفل های برقی کار را انجام می‌دهد. این افراد از خطراتی مانند گم کردن کلید قفل های قدیمی در امان هستند.

راه حل های ساده وجود دارد تا بتواند از خانه محافظت کنید. مانند روشن گذاشتن چراغ ها در داخل و خارج از خانه. زمانی که خانه شما از نورپردازی خوبی برخوردار باشد باعث می‌شود سارقین احساس خطر کند و سرقت منصرف شوند. در نظر داشته باشید اگر اطراف خانه تاریک باشد سارق در تاریکی دیده نمی شود و می تواند به خانه شما نزدیک شود شاید این کار صد درصد از ورود سارقین جلوگیری نکنند اما انجام آن خالی از لطف نیست. شما حتی با سیستم های هوشمند مانند دزدگیر های اماکن که دارای رله های آزاد برای قطع و وصل برق هستند می‌توانند از راه دور سرتایم مشخص چراغی را روشن و یا خاموش کنید .

استفاده از دوربین های امنیتی ، دوربین های مداربسته یکی دیگر از راه‌حل‌های حفاظت و جلوگیری از سرقت می باشد. با استفاده از دوربین های مداربسته شما می توانید از راه دور هم خانه خود را تماشا و از  اتفاق هایی که می‌افتد مطلب باشید. همچنین دوربین‌های مداربسته تمامی اتفاق های روزانه را ضبط و نگهداری می‌کند و تا یک  یا دو ماه این اطلاعات را نگه می دارد. زمانی که اتفاقی رخ دهد می توانید به بایگانی اطلاعات رفته و تصاویر را باز پخش کنید و در رفع مشکل به پلیس کمک کنید.

اما در نظر بگیرید وجود دوربین مداربسته به تنهایی نمی‌تواند کارآمد باشد، زیرا ممکن است سارق روی خود را پوشانده باشد و یا حتی وقت این را داشته باشد که خود دوربین را هم با خود ببرد. پس شما نیاز به دزدگیر اماکن در کنار دوربین مداربسته دارید که در درجه اول هم باعث ترس سارق شده و هم  باعث شود که به شما اطلاع دهد که سرقتی در حال انجام شدن است. بهترین روش برای محافظت از خانه قطعاً دزدگیرهای اماکن نسبت به دیگر سیستم های حفاظتی است.

دزدگیر ها علاوه بر اینکه وجود سارق را در منزل توسط چشمی های حرکتی و یاوزنی خبر میدهد از تغییرات ایجاد شده در منزل هم خبر می‌دهد.به طور مثال شما توسط یک دتکتور دود میتوانید از آتش‌سوزی، زیاد شدن گرمای داخل منزل، یا رفتن سطح مونوکسید کربن هم باخبر شوید.

امنیت خانه خود را تامین کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *